مدیریت ذهن

بایگانی
  • ۰
  • ۰

کشف استراتژی خواب و بیداری در ان ال پی: وقتی می خواهید بیدار شوید چه صداها و تصاویر و احساساتی وجود دارد؟ با چه کیفیاتی؟هنگام خوابیدن تعداد تصاویر کمتر می شود، کمرنگ تر و کم نورتر شده و شفافیت خود را از دست می دهند. صداها به سمت بم شدن می روند و آرام تر و نیز نامفهوم می شوند. بدن سردتر می شود، تنفس ها آرام و عمیق می شوند و سایر ساب مدالیته ها نیز تغییر می کنند. برای اینکه آگاهانه سرعت به خواب رفتن خود را افزایش دهیم و یا هنگام بی خوابی می توانیم این ساب مدالیته ها را ب صورت ارادی به و ضعیت مشابه حالت خوابیدن تغییر دهیم تا روند به خواب رفتنمان را تسهیل کنیم. در در عکس این حالت نیز که خواب آلود هستیم اما میل به خوابیدن نداریم میتوان ساب مدالیته های فوق را بصورت کاملا برعکس کنیم؛ مثلا تصاویر را پرنور، تعداد آنها را زیاد و شفاف تر، صداها را بلندتر و با ریتم آنها را تندتر کنیم و... ، که حالت خواب آلودگی را ازبین برده و به هوشیاری بیشتر ما کمک کند.



استراتژی صبح بیدار شدن:

روند بیدار شدنتان از خواب چگونه است؟

مثال: ساعت 6 ساعت زنگ میخورد... بیدار شده و نگاهی به ساعت می اندازی، نمی توانی از پتوی گرم و نرم خود جدا شوی و دوباره می خوابی. ساعت 6:15 ساعت بطور اتوماتیک دوباره زنگ می خورد و تو دوباره صدای زنگش را قطع کرده و می خوابی. و همین روال تا ساعت 7 ادامه پیدا میکند. اما ساعت 7:30 قرار مهمی داری و ساعت 7:15 که ساعت زنگ می خورد ناگهان به یاد قرارتان افتاده و با عجله از خواب می پرید و با سرعت هرچه تمام تر شروع به آماده شدن و رفتن به محل قرار می کنید، اما چون خیلی دیر از خواب بیدار شده اید دیر به سر قرار می رسید و... آیا تا بحال مثال فوق برایتان اتفاق افتاده است؟ چند بار بخاطر چنین اتفاقی دیر به محل کار، مدرسه، دانشگاه یا سر قرارتان رسیده اید؟ این چا عاملی است که در آخرین صدای زنگ اینچنین مارا از رختخواب جدا میکند طوریکه گرمای زیر پتو و لذت خواب شیرین را تماما از یاد برده و با اضطراب و عجله به محل کار می شتابیم؟ آیا اگر این عامل نبود باز هم می توانستیم به راحتی از رختخواب گرم و  نرم جدا شویم؟__

راه حل (تکنیک بیدار شدن از خواب):

با یک جایگزینی ساده حس ها می توان مشکل سخت بیدار شدن صبح را برطرف کرد؛ فقط کافیست آن عامل برانگیزاننده ای که در آخرین صدای زنگ شما را با تمام توان از رختخواب جدا کرده و مجبور به حرکت می کند را به اولین صدای زنگ انتقال دهید.

این عامل بسته به هرشخص می تواند مثبت یا منفی باشد:

الف) منفی: مجسم کنید ساعت 7:15 است و شما 7:30 باید سرکار باشید، اما در ترافیک سنگینی گیر کرده اید، شلوغی خیابان و صدای بوق ماشین ها از یک طرف و اضطراب دیر رسیدن نیز از طرف دیگر آزارتان می دهد، خود را ساعتی بعد در محل کارتان ببینید که توسط مدیرتان مواخذه می شوید و حسرت می خورید که چرا یک ساعت زودتر بیدار نشده اید.

ب) مثبت: ساعت 6 با اولین صدای زنگ از خواب بیدار می شوید و پس از آماده شدن بیرون رفته و شروع به ورزش می کنید، نیم ساعت بعد یک نان تازه گرفته و قبراق و سرحال به منزل برمیگردید و یک صبحانه عالی درکنار خانواده می خورید. و بعد آماده شده و به موقع به محل کارتان می رسید و با انرژی بسیار و بدون هیچ اضطرابی شروع به کار می کنید. حال با توجه به اینکه کدامیک از دو مورد بالا احساس شما را بیشتر برمی انگیزاند، یکی را انتخاب کرده و در اولین صدای زنگ ساعت آن را برای خود مرور کنید. البته بهتر است تمامی ساب مدالیته های تصویر ذهنی را تقویت کنید تا تاثیرگذاری آن را افزایش دهید.

نکته: برای گرفتن نتیجه مطلوب می توانید تمرین فوق را تا 21 روز ادامه دهید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی